Project 2017
orkest-en-koor-studiedag - mei 2017
Voor het concert
Concert  met publiek
Dirigent oplettend
Orkest - selectie
Koor - selectie

Project 2017

Viva Verdi & Rossini

Opgetogen deelnemers en een enthousiast publiek

Bij het concert Viva Verdi en Rossini op 3 juni 2017 viel alles op zijn plaats. Het koor overtrof zichzelf en de solisten excelleerden. Het Leiderdorps Kamerorkest begeleidde koor en solisten op een voorbeeldige wijze en de leerlingen van het Visser ’t Hooft gaven extra kleur en betekenis aan de opera Macbeth. 

Voordat het concert begon, hing er een verwachtingsvolle sfeer in de tot de nok gevulde zaal. En – zo hoorden we na afloop – de hoge verwachtingen van het publiek zijn uitgekomen! Zo’n 550 toeschouwers hebben het concert bijgewoond. De Messa di Gloria van Rossini – een première voor Leiden – kent mooie koorpartijen met prachtige aria’s voor 5 solisten. De tenor Sebastian Brouwer gleed soepel naar de hoge noten van zijn aria’s, deels in samenzang met Georgi Sztojanov. De sopraan Aylin Sezer schitterde in het Gratias en de alt Ingeborg Bröcheler in het Domine Deus. Berend Eijkhout (bariton) vertolkte een prachtig Quoniam. Het orkest had er zichtbaar plezier in en liet een paar mooie soli horen. Wim de Ru hield door zijn bezielende directie het geheel goed bij elkaar. Het koor had bij de repetities de tanden stuk gebeten op het laatste onderdeel, de fuga ‘Cum Sancto Spiritu’. Bij het concert lukte alles wonderwel. Het publiek bedankte met een groot applaus.  

Het Viva Verdi-deel werd na de pauze geopend door dramaleerlingen van SG Visser ’t Hooft. Zij vertolkten met groot talent enkele scènes uit Macbeth van Shakespeare. Aansluitend zong het koor ‘Patria oppressa’, in de rol van Schotse vluchtelingen. Daarna volgde de aria Pieta, rispetto, amore, waarin Macbeth klaagt dat hij gehaat wordt. Doordringend vertolkt door Berend Eijkhout. Harry Oberendorf leidde vervolgens iedere opera kort in, zodat de toeschouwers koorwerken en aria’s beter konden plaatsen. De triomfmars uit Aida werd gevolgd door de aria ‘Ohime, morir mi sento, met gevoel gezongen door Ingeborg Bröcheler. La Traviata kon uiteraard niet ontbreken. Koor en solisten (Aylin Sezer en Sebastian Brouwer) zongen een gloedvol Brindisi (drinklied), gevolgd door een duet van beide solisten. Aylin Sezer ontroerde bij het beroemde ‘Addio del Passato’. Natuurlijk zong het koor ook een werk uit Il trovatore, het beroemde aambeeldlied. Dit werd gevolgd door een dramatisch duet van alt en tenor. Als slotakkoord zong het koor het beroemde Slavenkoor van Nabucco. 

Het enthousiaste applaus vroeg om een toegift. Dat werd Brindisi, waarbij de overige solisten meezongen met het koor. Met recht een feestelijke afsluiting van een zeer geslaagd concert!